Żywienie w niedoczynności tarczycy

Zespół objawów klinicznych wywołany niedoborem (tyroksyny) FT4 wynikający z niedostatecznego działania (trójjodotyrozyny) FT3 w komórkach ustroju.

Wynikiem jest uogólnione spowolnienie procesów metabolicznych całego ustroju. Dochodzi do obrzęku śródmiąższowego wskutek odkładania w tkance podskórnej oraz mięśniach (fibronektyny i hydrorofilnych glikozaminoglikanów).

Wyróżniamy 3 typy niedoczynności tarczycy

1. Pierwotna- na skutek uszkodzenia tarczycy.
  2. Wtórna- wskutek niedoboru lub braku wydzielania TSH (hormon tyreotropowy wydzielany przez przedni płat przysadki mózgowej).
  3. Trzeciorzędowa wskutek braku lub niedoboru TRH (tyreoliberyny) spowodowany uszkodzeniem podwzgórza.

Obraz kliniczny.

a) objawy ogólne: przyrost masy ciała, zmęczenie, osłabienie, uczucie chłodu.

b) zmiany skórne: skóra sucha zimna, blada o żółtawym zabarwieniu. Obrzęk śluzowaty powoduje pogrubienie rysów twarzy: Włosy suche, łamliwe, wypadanie brwi.

c) zmiany układu krążenia: bradykardia, osłabienie tętna, ciche tony serca, rzadko nadciśnienie.

d) zmiany w układzie oddechowym: ochrypły głos, oddechy wolne, nieżyt dróg oddechowych.

e) zmiany w układzie pokarmowym: przewlekłe zaparcia, niedrożność jelit, w zaawansowanych chorobach wodobrzusze, płyn w jamie osierdzia i opłucnej.

f) zmiany w układzie moczowym: obrzęki w wyniku upośledzonej filtracji nerkowej.

g) zmiany w układzie nerwowym: osłabienie odruchów, czasami osłabienie słuchu, parastezje (mrowienie, drętwienie).

h) zaburzenia psychiczne: depresja, śpiączka

i) zmiany w układzie ruchu: zmniejszenie siły mięśni.

Z powodu niedostatecznego wchłaniania z przewodu pokarmowego leki przyjmujemy na czczo na 30 minut przed pierwszym posiłkiem.

Dieta powinna stanowić podstawę prawidłowego żywienia z uwzględnieniem:

• pełnowartościowego białka zawartego w 3 posiłkach,
  • węglowodanów złożonych, minimalna ilość dla prawidłowej pracy tarczycy to 130g,
  • wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3,
  • błonnika pokarmowego 30-35g + zwiększenie ilości płynów,
  • mlecznych produktów fermentowanych w celu podaży wapnia,
  • jodu dostępnego z rybami morskimi,
  • witaminy D (suplementacja),
  • kwas foliowy,
  • żelazo, zbyt mała ilość podnosi TSH.

W przypadku stwierdzonych nadwrażliwości lub nietolerancji stosuje się diety eliminacyjne.

Stosowanie diety bezglutenowej bez potwierdzonej diagnozy przyczynia się do zwiększenia wystąpienia cukrzycy typu 2.