Ukryta moc witamin i składników mineralnych.

Planując swoje codzienne menu warto zwrócić uwagę na wzbogacenie go w niezbędne witaminy i składniki odżywcze. O wiele więcej korzyści zyska nasz organizm, gdy na stole pojawią się kolorowe warzywa i owoce. Warzywa to grupa która powinna przeważać ilościowo nad owocami. Obydwie grupy są źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Owoce jednak ze względu na obecność fruktozy powinny być spożywane w rozsądnych ilościach. Na pewno będą lepszą alternatywą niż słodkie przekąski obfitujące w cukier, nasycony tłuszcz czy sztuczne dodatki czyniące je wysokokalorycznymi, wysoko przetworzonymi produktami dostarczającymi pustych kalorii.

 

Dobrą zasadą będzie wprowadzenie 3 porcji warzyw i 2 porcji owoców. Najlepsze efekty uzyskasz dobierając produkty tak aby były one różnokolorowe. Różnorodność im większa, tym więcej drogocennych składników. Niech Twoje posiłki będą kolorowe jak tęcza!

Truskawka – źródło kwasu foliowego ważnego dla tworzenia się komórek krwi, witamina C dla zdrowego układu odpornościowego i jod ważny dla produkcji hormonów tarczycy

Pomarańcza – źródło wapnia dla zdrowych kości, witamina E dla zdrowej skóry, tiamina wspierająca funkcje układu nerwowego i witamina C dla zdrowego układu odpornościowego.

Banan – źródło potasu, które odgrywa rolę w czynności serca, witamina B6 do wykorzystania i przechowywania energii oraz witamina C dla zdrowego układu odpornościowego.

Jabłko – źródło błonnika dla zdrowego układu trawiennego, w niestrawności oraz chorobie wrzodowej.  Witamina C dla zdrowego układu odpornościowego. Dzięki zawartości błonnika regulują pracę jelit, chroniąc przed nowotworami jelit.

Borówka – źródło witaminy E dla zdrowej skóry, biotyna, która odgrywa rolę w metabolizmie tłuszczów i witamina C dla zdrowego układu odpornościowego. Zawarte w niej flawonoidy wspomagają pamięć, fitoestrogeny hamują występowanie nowotworów hormonozależnych a kwas elagowy może zapobiegać marskości wątroby. Błonnik oraz antyoksydanty wspomagają usuwanie toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii.

Śliwka – źródło miedzi ważne dla tworzenia czerwonych i białych krwinek, witamina E dla zdrowej skóry, hamują procesy starzenia, powstawanie zmarszczek, uszczelniają naczynia krwionośne,  i niacyna dla uwalniania energii. Zawierają błonnik który hamuje wchłanianie cholesterolu, działają przeciwmiażdżycowo a także zapobiegają powstawaniu zaparć.

Malina – źródło witaminy E dla zdrowej skóry i witaminy C dla zdrowego układu odpornościowego. Działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie. Pomocne w zwalczaniu infekcji oraz napotnie w stanach gorączkowych. 

Pomidor – źródło potasu, które odgrywa rolę w czynności serca, witamina C dla zdrowego układu odpornościowego, likopen substancja istotna w prewencji chorób prostaty.

Marchewka – świetne źródło witaminy A, ważne dla funkcji odpornościowej i wzroku, poprawia, kondycję skóry oraz pomocnej w leczeniu trądziku. Potas reguluje ciśnienie krwi oraz działa moczopędnie.

Brokuły – źródło potasu, który odgrywa rolę w czynności serca, wapń dla zdrowych kości i fosfor dla zdrowych zębów i kości oraz sulforafanu- substancji o działaniu przeciwnowotworowym, oraz wspomaga usuwanie toksyn z organizmu.

Burak ćwikłowy – źródło potasu, który odgrywa rolę w czynności serca, fosfor dla zdrowych zębów i kości oraz kwas foliowy ważny dla tworzenia się komórek krwi. Sok z buraków niweluje zgagę, wspomaga leczenie anemii. Przeciwutleniacze przyczyniając się do zwiększania przyswajania tlenu przez komórki. Produkt zalecany w diecie sportowców.

Mam nadzieję że przekonałam Cię do spożywania tej grupy surowców i czerpania przyjemności z dobroczynnych cech składników odżywczych w nich zawartych 🥗🍈🍉🍊🍋🍍🍌🥝🥭🍎🍇