Tkanka tłuszczowa jak ją stracić​?

Za pewne nie jednemu z nas nadmiar tkanki tłuszczowej spędza sen z powiek. Katujemy swoje ciało drakońskimi głodówkami lub godzinami spędzonymi na siłowni tracąc siły i chęci. Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego osoby z nadmierną masą ciała osiągają szybsze rezultaty w redukcji a Ty masz problem z „docięciem” tych kilku kilogramów?

Średnia utrata tkanki tłuszczowej powinna wynosić 0,7 kg/tydzień.
Oczywiście jako dietetyk kliniczny muszę zwrócić uwagę że w pewnych stanach chorobowych proces ten może zostać zachwiany z powodu współistnienia chorób. Tworząc plany żywieniowe zwracam uwagę na ogólny stan zdrowia, parametry biochemiczne. Zbyt szybka redukcja może nieść za sobą konsekwencje pogorszenia stanu zdrowia, osłabienie, obniżenie odporności, czy utratę tkanki mięśniowej, dlatego odradzam wszelkich diet „cud”.
Pacjenci tacy, często mogą zauważyć występowanie efektu „jo-jo”, które oprócz powrotu do nadmiernej masy ciała powoduje szybsze starzenie się organizmu.

Proces utraty tkanki tłuszczowej zależy od wyjściowej masy ciała. Szybsza utrata nastąpi u osób z większą masą ciała niż u osoby z niewielką nadwagą lub osoby wysportowanej.

Przejdźmy do konkretów:)
1kg tłuszczu spożytego z pożywieniem dostarcza 9000 kcal.
Tłuszcz zawarty w organizmie jest mniejszy o 13% w takim razie aby spalić:
1kg tłuszczu z organizmu należy pozyskać 7830 kcal.

Tempo spalania tkanki tłuszczowej w ciągu dnia wynosi maksymalnie 69 kcal/dzień i nie ma możliwości szybszego spalania.

Aby dokonać redukcji tkanki tłuszczowej zawartej w organizmie należy dokonać obniżenia kaloryczności posiłków w ciągu dnia lub zwiększyć aktywność fizyczną. Oczywiście najskuteczniejsze będzie połączenie obu.

Teraz trochę matematyki na przykładzie dwóch typów osób.

1. masa ciała 110 kg, 33kg tkanki tłuszczowej
2. masa ciała 70 kg, 7kg tkanki tłuszczowej

Wydawało by się na pierwszy rzut oka że pacjent numer 2 powinien szybciej dokonać redukcji ponieważ ma o wiele mniej tkanki tłuszczowej. A dlaczego jest inaczej?

1. 33kg (t.tł.)* dzienny limit 69 kcal/dzień = 2277 kcal/dzień* 7 dni = 15939 kcal/ tygodniowo
15939 kcal/ 7830 kcal ~ 2kg tkanki tłuszczowej na tydzień.
2. 7kg (t.tł.) * dzienny limit 69 kcal/dzień = 483 kcal/dzień * 7 dni = 3381 kcal/ tydź.
3381 kcal/ 7830 kcal ~ 0,4 kg tk.tł./ tydzień

Oczywiście tak ja wspominałam wcześniej należy uwzględnić odpowiedni poziom redukcji w zależności od CPM i stanu zdrowia pacjenta. Obliczenia mają praktyczne zastosowanie. Znając wartości tkanki tłuszczowej (zapraszam na analizę składu ciała:), możemy wyliczyć zapotrzebowanie energetyczne. Należy zwrócić uwagę na to że, wysiłek fizyczny przekraczający zapotrzebowanie energetyczne przyczynia się do utraty tkanki mięśniowej a nie tylko tłuszczowej. Tak jak wcześniej wspomniałam zbyt wysoki deficyt kaloryczny prowadzi do spowolnienia metabolizmu lub powstawania efektu „jo-jo”.

Serdecznie zapraszam do współpracy.