Rozgrzewająco lecznicza moc przypraw.

1. Imbir- jego smak i aromat potrafi rozgrzać niejednego zmarzlucha. Usprawnia układ krążenia, chroni przed infekcjami. Jego korzenny ostry smak pasuje do dań z mięs, kuchni orientalnej, deserów, zup czy herbatek.
Zastosowanie imbiru :
– wspomaga wytwarzanie żółci,
– jako środek łagodzący mdłości u kobiet ciężarnych,
– w chorobie lokomocyjnej,
– przeciwbólowo,
– przeciwzapalnie,
– wykrztuśnie,
– w profilaktyce nowotworowej,
– obniża cholesterol frakcji LDL,
– działa przeciwmiażdżycowo.

2. Kurkuma- kurkumina zawiera w swoim składzie polifenole które działają przeciwzapalnie, zwalczają wolne rodniki. Wspomaga wydzielanie żółci, działa rozkurczająco, pomocna w schorzeniach trzustki i wątroby. Zapobiega również dolegliwością reumatycznym, skórnym takim jak łuszczyca i trądzik.
Możesz ją zastosować w kuchni orientalnej, do omletów, kurczaka lub ryb w sosie curry, risotto czy zupy dyniowej.

3. Cynamon- jego słodki aromat nadaje charakterystycznego smaku deserom z jabłek czy takich napojów jak kawa czy herbata. Zawiera w swoim składzie nie rozpuszczalną frakcję błonnika pokarmowego która pobudza funkcje układu pokarmowego. Działa przeciw biegunkom, Obniża poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi. Przydatny w profilaktyce cukrzycy typu II. W swoim składzie zawiera potas, magnez, wapń.

4. Goździki- masz problemy z bólem gardła, zbyt wysoki cholesterol, doskwiera Ci ból głowy, zęba? Zawarty w nich eugenol i właściwości znieczulające będą pomocne. Możesz również zwalczać nim nieprzyjemny zapach z ust. W kuchni możesz przygotowywać owocowe napary z dodatkiem goździków, pomarańczy i cynamonu, kompoty czy jako dodatek do grzańca.

5. Tymianek- tymol to substancja która wspomaga leczenie infekcji górnych dróg oddechowych, trawiennych, czy problemów ze skórą i włosami. W kuchni możesz stosować go do ryb, mięs czy potraw z warzyw. Przygotowując pożywne potrawy z dodatkiem fasoli, zupy czy gulasze nie tylko podkreślisz ich wyjątkowy smak ale sprawisz że będą lżej strawne.

6. Chilli- swój ostry smak zawdzięcza kapsaicynie. Działa anty nowotworowo, przeciwzapalnie, pobudza komórki okładzinowe żołądka do produkcji substancji antybakteryjnych. W przeziębieniach wspomaga wydzielanie śluzu dzięki czemu redukuje opuchliznę błon śluzowych.
Ostre chilli możesz wykorzystać jako dodatek do gorącej czekolady, krewetek czy Chilli con carne.