Jak poskromić niejadka?

Brak apetytu u zdrowo rozwijających się dzieci jest dość powszechny. Pamiętać warto że zdrowe dziecko nie zagłodzi się.
Co robić aby maluch chętnie spożywał posiłki i gdzie tkwią błędy?
Nadmiar słodkich napojów, częste przekąski w przerwach pomiędzy posiłkami czego rezultatem jest zmniejszenie apetytu na główne posiłki. Niestety słodki smak staje się tym preferowanym a z czasem dominującym w wyborze smaku potraw.
Dzieci, które w nadmiernej ilości spożywają w nocy mieszanki mleczne również w ciągu dnia mogą mieć problem z przyjmowaniem pokarmów stałych z powodu, nadmiernego przeciążenia układu pokarmowego w godzinach nocnych. Potrzeba czasu aby przetrawić nadmierną ilość pokarmu spożytego w nocy. Warto prowadzić dzienniczek częstotliwości spożycia wszystkich posiłków wraz
z przekąskami i napojami aby lepiej przyjrzeć się diecie dziecka.
Kolejnym z problemów z jakimi mogą borykać się rodzice jest monotonia związana z wyborem przez maluchy tych samych grup potraw. Idealnie byłoby gdyby dzieci spożywały urozmaicone posiłki. W celu uzupełnienia niedoborów aby w okresie intensywnego rozwoju i wzrostu oraz prawidłowej pracy wszystkich narządów należy bilansować jadłospis tak aby znalazły się w nim wszystkie grupy produktów znajdujących się w „Piramidzie żywienia”.
Oto kilka sposobów na niejadka:
Wytrwałość: na początku dziecko może manifestować niechęcią do spożywania posiłków. W przypadku gdy dany produkt pokaże się na stole kilka do kilkunastu razy sprawi że maluch zwróci na niego uwagę. Ważne aby produkt ten występował w posiłku domowników. Jesteś wzorcem do naśladowania przez dziecko. Pozwól spróbować warzywa z Twojego talerza „a nuż jest smaczniejsze 🙂 „
Połącz składnik nieznany z lubianym.
Postaraj się jako pierwsze wprowadzać do menu warzywa a następnie owoce.
Gdy dziecko przyzwyczajone jest do picia samych soków, postaraj się częściowo rozcieńczyć je wodą.
Przedszkole nie takie straszne. Dzieci przebywające w grupie, zaczynają preferować pokarmy biorąc za wzór innych rówieśników, którzy ze smakiem spożywają posiłki.
Sprawdź czy czasami to konsystencja nie czyni niechcianym produktem.
Nadawaj potrawom różne nazwy, które zachęcą do spożycia.
Bądź cierpliwy, nie zmuszaj. Ty wybierasz produkty, które chcesz podać dziecku. Ale to dziecko zdecyduje co zje i w jakiej ilości.
Staraj się nie wywierać presji.
Stwórz przyjazną atmosferę przy stole.
Zadbaj o estetykę podania potrawy.
Celebrujcie wspólnie posiłki.
W trakcie spożywania potraw, potrzeba spokoju a włączony obok telewizor nie przyczyni się do skupienia nad tym co znajduje się na talerzu i w jakiej ilości zostało spożyte.
Dbaj o aktywność dziecka. Spacer, wspólna zabawa na pewno zwiększy apetyt.
Zadbaj o stałą porę przyjmowania pokarmów.