Insulinooporność a otyłość.

Insulinooporność definiowana jest jako stan zmniejszonego działania insuliny na tkanki docelowe pomimo prawidłowego lub podwyższonego stężenia insuliny w surowicy krwi.

Czynnikami ryzyka są:

  • nadwaga i otyłość,
  • starszy wiek,
  • palenie tytoniu.

Schorzenia którym towarzyszy insulinooporność:

  • cukrzyca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroba Cushinga,
  • niewydolność nerek,
  • nadczynność tarczycy,
  • PCOS.

Otyłość oraz nadwaga w znacznym stopniu przyczyniają się do rozwoju insulinooporności. Tkanka tłuszczowa zgromadzona w okolicy brzucha indukuje cytokiny zapalne (IL 6, TNF-α), prowadząc do insulinooporności, która związana jest z obniżoną wrażliwością tkanek takich jak: mięśnie szkieletowe, wątroba czy adipocyty ( komórki tkanki tłuszczowej). Insulina to hormon który reguluje stężenie glukozy we krwi. W insulinooporności poziom glukozy bywa prawidłowy natomiast poziom insuliny bywa podwyższony.
Aby obliczyć wskaźnik HOMA-IR możemy skorzystać z kalkulatorów internetowych w których podajemy wyniki insuliny oraz glikemii na czczo. Niektóre źródła podają że wynik > 1 inne, >2 wskazuje insulinooporność. Należy jednak skonsultować wyniki z lekarzem (np. endokrynologiem) lub innym mającym w tym temacie doświadczenie.

Dieta w powinna opierać się o produkty o niskim IG (indeksie glikemicznym) eliminacja nabiału lub glutenu w przypadku zdiagnozowanej nietolerancji. W przeciwnym przypadku może wiązać się ze znacznymi niedoborami składników odżywczych.

Produkty zalecane:
pieczywo żytnie na zakwasie,
mąki: gryczana, orkiszowa,jęczmienna, owsiana, z amarantusa, migdałowa, ciecierzycy, sojowa,
makarony z dozwolonych mąk gotowane al dente,
płatki pełnoziarniste,
ryż brązowy, dziki, basmati,
kasze: bulgur, komosa ryżowa, gryczana,
otręby,
chude mięso z indyka, drobiu, królika,
ryby morskie bogate w omega 3: makrela, śledź, sardynki, łosoś,
oleje: rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek,
bataty,
strączki,
warzywa i owoce o niskim IG,
mleko i produkty mleczne półtłuste,
orzechy włoskie, brazylijskie, migdały,
czosnek, cynamon, imbir, czarnuszka,
woda mineralna, herbaty ziołowe.

Warto oprócz prawidłowo zbilansowanej diety włączyć aktywność fizyczną, która pozwala zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej, podnosi wydajność organizmu jak również zwiększa wrażliwość insulinową tkanek. Rodzaj i intensywność aktywności fizycznej powinna być dostosowana do indywidualnych możliwości organizmu.