Dieto-terapia depresji

Czynniki ryzyka:
-występowanie choroby w rodzinie
-przewlekłe narażenie na stres
-utrata bliskiej osoby
-tzw. wypalenie
-BMI > 30 kg/m2

Otyłość znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia depresji. Brak akceptacji własnego ciała, niezadowolenie, może przyczyniać się do wycofania z życia społecznego.
Szczególnie niebezpieczne wśród dzieci i młodzieży. Kult pięknie zbudowanego ciała propagowany wśród gwiazd show biznesu, reklam przyczynia się do negatywnego postrzegania własnej osoby.

Składniki diety przyczyniające się do polepszenia stanu zdrowia:
-kwasy omega 3 – spożycie tłustych ryb morskich ( łosoś dziki, makrela, śledzie)
-wielonienasycone kwasy tłuszczowe (olej rzepakowy, olej lniany, siemię lniane, orzechy włoskie)
-produkty przyczyniające się do właściwego funkcjonowania mikroflory jelit (przetwory mleczne, jogurty,
kefiry, owies, karczochy, frakcje błonnika rozpuszczalnego)
-kwas foliowy (zielone warzywa w postaci surowej)
-witamina B12 (obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego)
-tryptofan: aminokwas będący podstawą syntezy dopaminy (banany, jaja, owoce morza)
-witamina B6 (kasze gryczana, jaglana, otręby, nasiona sezamu, wątroba wołowa, cielęca)
-witamina D która pełni funkcje antyoksydacyjne w mózgu. (zaleca się suplementację w okresie jesienno-
zimowym z powodu słabej ekspozycji na światło słoneczne.
-witamina C (rukola, papryka, zielona pietruszka, czarna porzeczka, aronia)
-magnez (mak niebieski, pestki dyni, kasza gryczana, kakao, czekolada gorzka )