Dlaczego warto spożywać śniadanie?

Zegar biologiczny każdego człowieka wpływa na funkcjonowanie organizmu oraz przyczynia się m.in. do:
stężenia hormonów
ciśnienia tętniczego
aktywności enzymów
wydolności organizmu w zależności od pory dnia
Po przebudzeniu dochodzi do przyśpieszenia pracy organizmu, pobudza się praca narządów m.in. jelit, wzrasta poziom greliny- hormonu odpowiedzialnego za uczucie głodu. Przez co możemy odczuwać nerwowość. Dlatego godziny pomiędzy 7 a 9 to czas aby spożyć śniadanie i dostarczyć odpowiednią ilość paliwa dla organizmu a odpowiednio zbilansowany posiłek dostarczy nam energii do pracy. Mylnym jest przekonanie, że dostarczone węglowodany zostaną przekształcone w tkankę tłuszczową. Stanowią one źródło energii dla pracujących mięśni oraz mózgu. W połączeniu z białkiem i „zdrowym” tłuszczem dadzą uczucie sytości na dalszą część dnia.
Warto wprowadzać produkty:
– zbożowe w postaci płatków zbożowych które wykorzystamy do przyrządzenia owsianek, jaglanek, omletów czy jako dodatek do jogurtu lub koktajlu.
-pełnoziarnistego pieczywa będącego źródłem wielu witamin z grupy B, błonnika pokarmowego w połączeniu z nabiałem, warzywami mogą stanowić wartościowy posiłek.

To Ty decydujesz co znajdzie się w twoim porannym menu. Jeżeli nie występują przeciwwskazania do spożywania określonej grupy produktów masz duże pole do popisu w tej kwestii.

Kolejna godziny to pomiędzy 11 a 12. W tym czasie wzrasta poziom galaniny która odpowiada za spożycie niezdrowych tłuszczy. Pobudzenie wydzielania soku żołądkowego jest wzmożone, więc łatwo sięgnąć po produkt wysokokaloryczny obfitujący w tłuszcz. Dodatkowo brak pierwszego śniadania może potęgować uczucie głodu.

Godzina między 14 a 16 to najlepsza pora na obiad. Zaobserwuj swoje zachowanie, jeśli w tym czasie zdarza Ci się pójść na zakupy. Jestem przekonana, że jeżeli pominąłeś poprzednie pory posiłków lub nie były one wystarczająco wartościowe, w trakcie zakupów masz uczucie że mógłbyś zapakować do koszyka o wiele więcej produktów, zwłaszcza tych wysokokalorycznych niż gdybyś wybrał się na zakupy po posiłku.

No i ostatni posiłek, kolacja w godzinach pomiędzy 18-20. Spożywana na 2-3h przed snem. Praca całego organizmu spowalnia. Dlatego warto aby nie przeciążać żołądka ani wątroby nadmiarem pożywienia, rekompensując braki posiłków w ciągu dnia. O tej porze nadmiar nie zostanie spożytkowany jako źródło energii lecz przyczyni się do przeciążenia organizmu, pogorszenia komfortu snu no i zostanie odłożony w postaci „niechcianej” tkanki tłuszczowej.